Millised siis on need lood, mis tulevad südamest ja kõnetavad meid? Need on
lood meist endist, peredest, kodust, kodukandist. Mida enam me teame asjadest,
inimestest ja kohtadest meie lähemas ja pisut kaugemas ümbruses, seda enam me
teame, kuidas need asjad ja inimesed siia said ning kuidas need kohad kujunesid
sellisteks nagu nad on. Siis saame teada sedagi, mis on väärt meeleshoidmist ja
edasirääkimist ning kuidas hoida seda, mis on väärt kestma jääma, nagu sedagi,
millel on üksnes mööduv tähendus.
Kodukoha- ja päritoluloo tähtsus ei kahane kunagi. Kodu on inimese
pelgupaik, nii nagu kodukoha ümbruski. (www.kodulugu.ee)
Ühise töö tulemusena valmis käsiköiteline raamat “Kodulugu”, kus sees lood, mis on kirjutatud südamest, mis lähevad südamesse ja mida loeme südamest. Suur tänu 5. ja 9. klassi õpilastele ning nende õpetajale Marika Troonile.
Ühise töö tulemusena valmis käsiköiteline raamat “Kodulugu”, kus sees lood, mis on kirjutatud südamest, mis lähevad südamesse ja mida loeme südamest. Suur tänu 5. ja 9. klassi õpilastele ning nende õpetajale Marika Troonile.
Südamlikud olid lood, mis rääkisid kodust. Nende lugude
kaudu kohtusid minevik ja tulevik, mälestused vanavanemate elust, olust ning
unistused tulevasest kodust:
“Olen õnnelik, et minu kodumajal on huvitav minevik”; “Kodulugu tähendab
mulle peret ja kodu, kus ma elan”; “Ma tean, et elan siin kodus kuni oma elu
lõpuni”.
Need
lood, mis kirjeldasid kodukohta, on ilmekas näide sellest, mida teevad aeg ja muutused ühiskonnas.
Kui palju on maju, mida nüüd kutsume tondilossideks! Õnneks on riik selles suhtes asunud tegutsema, on hakatud lammutama lagunenud või lausa varisemisohtlikke hooneid.
Mälestused möödunud elust aga jäävad elama just tänu lugudele ja teile, pärimuse kogujad.
Kui palju on maju, mida nüüd kutsume tondilossideks! Õnneks on riik selles suhtes asunud tegutsema, on hakatud lammutama lagunenud või lausa varisemisohtlikke hooneid.
Mälestused möödunud elust aga jäävad elama just tänu lugudele ja teile, pärimuse kogujad.
Kodulugu ja pärimusi lugedes, neid kõrvutades tuli välja meie
ajastule iseloomulik tõik – mõneti kurb, kuid lootusrikas. Kahju on
endistest aegadest, kui külakeskustes kihas elu, ent siiski ollakse õnnelikud
ka nüüd, et elatakse just siin ja praegu, looduslikult kauneis paigus.
Kuidas legendid ja kohapärimus tekivad? Enamasti põhinevad need
lood ammustel aegadel toimunud sündmustel või loodusnähtustel. Näiteks Tsirguliina alev
võib uhkustada mäega, millele on nime pannud kohalikud lapsed – Lambamägi!
Legendid võivad olla ka väljamõeldised. 1970. aastal
kirjutas Tsirguliina Keskkooli õpilane, toonane
abiturient Anu Kork „Legendi Tsirgulinnast“. Lugu räägib sellest, kuidas alev endale nime sai.
Teame ka teist, tõsielulist nimesaamislugu, kus esimeste
perede hulgas, kes siin oma kodud rajasid just linnunimelised juhtusid olema.
Päev raamatukogus oli eriline veel sellegi poolest, et meile
esines esmakordselt lugemisteater. Näitlejateks 9. klassi poisid, kes esitasid loo
O. Lutsu „Kevadest“, kus Kiire saapanööbid olid kadunud? Kas just kadunud või mis
nendega õigupoolest juhtus? Kas nii nagu Tootsi pere kapsarauaga, mille väidetavalt rotid ära olid viinud?
Vana-aja koolitarbed |
Tritsud |
Raamatukogu ja muuseum on pisut sarnased asutused, mõlemad koguvad ja säilitavad. Erinev on aga see, et raamatukogu teeb oma kogu kasutajale kättesaadavaks ehk laenab raamatuid välja, siis muuseum teeb küll oma kogu kättesaadavaks, kuid museaale välja ei laena, neid eksponeeritakse vaid näitusesaalides.
Ranits, tahvel ja krihvel |
Soovin tänada ka Eesti Lugemisühingut, kes toetas meie
üritust Rahva Raamatu kinkekaartidega.
Köstri prillid |
Tattnina (õlilambike) |
Lutipudel |
Joonlaud, kärbsepüüdja, tindi kuivatuspress |